Saturday, August 9, 2008

Shopping itu menyihatkan


Banyak yang mengatakan kegiatan shopping hanya membazirkan duit dan membuang masa. Namun satu kajian mengenai reaksi saraf dan psikologi kepada wanita yang hobinya bershopping menyimpulkan bahawa shopping boleh menyihatkan tubuh badan dan fikiran.

Kegiatan menawar harga barang yang selalu dilakukan ketika berbelanja atau semangat "memburu" barang yang sudah lama kita idamkan ternyata memberikan emosi dan reaksi positif kepada tubuh kita. Hal itu dapat dilihat dari perubahan kerja pada otak bersamaan dengan naiknya degupan jantung dan keluarnya peluh, yang mencerminkan kegembiraan fizikal dan mental.

kajian yang dilakukan keatas wanita,hampir semuanya mengatakan, jika dibandingkan dengan berciuman, mendapatkan kenaikan pangkat atau makan coklat, mereka rasa lebih berghairah atau bersemangat bila bershopping. Bahkan, mereka juga mengatakan, secara fizikal mereka merasa lebih sihat setelah mendapatkan barang yang mereka cari dibandingkan dengan satu jam bersukan di gym.

"Ketika kita merasa excited (berghairah), saraf otak bekerja lebih cepat dan kuat untuk melepaskan senyawa kimia ke dalam darah sehingga menghasilkan semangat yang tinggi.

Jadi para wanita sekalian, pergi la shopping selalu. Mudah-mudahan bertambah sihat dan bersemangat untuk menikmati perjalanan hidup.. ^_^

(yang lelaki pulak, akan jadi bertambah lemah semangatnya dan terjejas kesihatannya bila duit semakin pupus dibelanjakan teman wanita atau isteri. wanita berseronok-seronok berbelanja, lelaki pulak demam sejuk dibuatnya. hehe ^_^ )

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




9 comments:

Princessa said...

duit abis jd xsihat..tp xperla..jnji dpt ape yg kite nk..hepi la jugak..wawawawawawa

gadizz_manizzsaid...

biarlah lelaki demam bila duit habis. dah memang tugas dia cari duit utk pompuan.wakakaka.

cewekjogjasaid...

emang lumrah kok cewek sukanya shopping.cowok malah sukanya dimanjain aja. ha ha ha

chunieysaid...

dah lama tak berjoli sakan..
ni yg raser nak bershopping ni..
jom teman i shopping.bley tak??

$uRiyAnAsaid...

shoping tu best pe..abg sdiakn diut byk2..syg bini kene teman dia shoping..x g tu?

Anonymoussaid...

eee...best ke soping..kite paling benci p soping...rimas lah...satu hal buang masa...bny lagi benda lain boleh buat selain soping tu...

sitsaid...

da memg tugas lelaki cr duit...so??
terime jela...demam?it's not an excuse..

missmysarasaid...

jom adha..pi shopping... ^_^

fajridil adha said...

cik maisara,jom la kita g. dah lama x kemana2 ni.hehe

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise