Wednesday, August 13, 2008

Jenis-jenis kawan yang perlu dihindari


Ada kawan yang menguntungkan, banyak juga kawan yang merugikan. Jenis kawan seperti ini sebaiknya dihindari.

1. Kawan yang Suka Memanfaatkan
Dalam persahabatan biasanya terjadi hubungan yang saling menguntungkan. I’ll be there for you, you’ll be there for me. Namun, hal ini tidak wujud untuk teman jenis ini. Dia hanya ingin berkawan dengan orang-orang yang boleh dimanfaatkan untuk mencapai keinginan atau tujuan peribadinya semata. Ketika tujuannya tercapai, dia akan meninggalkan anda dan beralih ke kawan baru. Sebelum dia memanfaatkan anda lebih banyak lagi, adalah lebih baik anda tak perlu rapat dengan kawan seperti ini. Kalau nak buang dari senarai kawan anda pun tak mengapa.

2. Pengkhianat
Tidak ada yang lebih menyakitkan daripada dikhianati kawan sendiri. Berapa kali rahsia besar anda dibocorkan olehnya? Kawan yang anda percayai tergamak tikam anda dari belakang. Contoh kawan pengkhianat adalah kawan yang merampas kekasih anda. Jika anda ada kawan yang mempunyai tanda-tanda seperti itu, adalah sebaiknya tinggalkan sahaja.

3. Suka Menghakimi
Kawan yang suka menghakimi dapat menggugat kepercayaan diri. Kata-katanya sering kali menyalahkan anda. Anda buat betul pun tetap dianggap salah olehnya, apatahlagi jika anda melakukan kesalahan. Kawan seperti ini akan selalu mencari kesalahan anda.

4. Selalu Mematahkan Semangat
Jenis kawan seperti ini tidak akan mampu membantu anda berjaya. Setiap kali anda ingin maju kehadapan, kata-kata dia kerap membuat langkah anda jadi tergendala. Dia kawan yang sangat-sangat tidak mendorong anda berjaya. Kata-kata yang biasa keluar dari mulutnya adalah, “Sudahlah, kau tak akan boleh melakukan itu, percaya lah.”

5. Mungkir Janji
Kawan jenis ini ada kebiasaan menabur janji, tapi tidak pernah ditepati. Apa yg dah dirancangkan acap kali gagal hanya kerana dia tidak boleh memberi komitmen. Sekali dua janji tak ditepati mungkin anda tak kisah, tapi jika hal ini selalu dia lakukan sebaiknya anda tinggalkan sahaja kawan seperti ini. Apatahlagi jika janji yang dia ucapkan teramat penting bagi anda.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




10 comments:

sitisaid...

jenis kawan?
dlm dunia ni..byk jenis orang..byk jugak dugaannya..so..just take the risk..be frenly wit all people..and it's up to them samada nak trime u as a frend o not..it's so simple...

gegerlsaid...

janji tak ditepati yang paling menyakitkan. tak guna ada pren yang hobi nyek tabur janji palsu.

debabdebubsaid...

frenz like this is totally fatal. %&$# *&%

Princessa said...

lg 1,kwn yg suke kontrol..pastu xle tgk org lebey..nk gek ade ape yg kwn ade..cmner tu ekk..ape kategori tu?

mat skodengsaid...

adoihai princessa,,,
yang saudari cakap tu saudari yang wat sendiri kan. saudari jenis macam tue kan.wakaka.jangan tipu,sy dah skodeng tau.wakaka

Anonymoussaid...

ade g satu jenis kwn ni..suke kutuk2 kawn sndri..cari point kne mgene..bwk budaye tak elok..pgaruh owg..pastu konon2 pncetus trend..nak suh kite mcontohi die..pdahal bnde tu bkn elok pun..pastu keje lain takde..blagak je..cakap besar..ha kwn ni mjahanamkan..baik jgn kawan trus..tapi owg mcm ni mmg jrg dsnaraikan jd kwn aku..jd lawan ade r..hihihi..

chuniesaid...

ye...sgt lah menyakitkan ht kalo ader kwn yg mcm g2 kn..hurm...baik x payh kwn..

JuLia said...

Tul ler...mostly kawan yang aku jumpa camnie le...tapi xpelah..juz anggap kawan je. Huhuhu

Anonymoussaid...

http://kendhin.890m.com/emoticon/hi.gif

shaz_lien said...

paling myedihkan..aku sndiri dh kne dh..xgua tol la ad kwn cmni..ad ke ptut dia text ngn bf aku,siap jd skndal g..tanpa pgtahuan aku..dh lh buat cmtu,dia langsung xmtk maaf kt aku..dh lh dulu time aku ssh aku mtk tlg dia,sikit pun dia xtlg,pyudah eh,dia mtk tlg aku,aku buat xtau je..wawawa~ sdeh tol la..btul ckp bpk aku,xsume org kita leh caye..

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise