Friday, August 8, 2008

MITOS PEREMPUAN DIMATA LELAKI


anda khuatirkan dirinya, tapi dianggap cemburu. Anda beri perhatian, tapi disangkakan anda mengada-ngada. Ah… jangan runsing-runsing dulu. Mungkin kerana dia memang sudah ada tanggapan stereotipe tentang perempuan yang perlu dibetulkan kembali. Jadi, tugas andalah yang melakukannya.

Perempuan cerewet
Kenyataannya
Berdasarkan penelitian, perempuan ada kemampuan bercakap lebih baik berbanding lelaki. Saat bercakap, perempuan menggunakan kedua-dua sisi otak kiri dan kanan sekaligus. Selain itu, otak lelaki memiliki kemampuan menangkap dan menyimpan informasi, sedangkan perempuan cenderung mengolah dan menyimpannya dalam fikiran. Bercakap adalah cara anda mengatasi masalah yang dihadapi.

Lelaki sukar memahami keinginan perempuan kerana anda tidak pernah puas atas apa pun yang mereka berikan
Kenyataannya
Sesungguhnya Anda cukup puas dan bangga atas hasil yang diberikan pasangan, tapi sebagai perempuan Anda bisa melihat potensi pasangan bahwa ia bisa melakukan lebih baik lagi. Biar tak salah paham, sekecil apa pun usaha dia untuk menyenangkan Anda, beri apresiasi. Ucapan terima kasih dengan tulus cukup membesarkan egonya.

Perempuan terlalu sensitif sehingga terkadang tidak rasional
Kenyataannya
Disedari atau tidak, perempuan berkomunikasi dengan perasaan yang lebih banyak berbanding lelaki. Seorang pengkaji menggunakan penguji scan otak untuk memperlihatkan bahawa otak lelaki ketika dalam keadaan rehat dan tenang, sekurang-kurangnya 70% aktiviti elektriknya ‘mati’. Sedangkan pada otak perempuan, 90% aktiviti elektriknya tetap menyala. Menjadi sensitif dan dapat berpikir rasional dalam waktu yang bersamaan adalah kelebihan anda.

Perempuan ingin selalu mengawal dan menguasai lelaki
Kenyataannya
Perempuan bukan ingin mengawal, hanya ingin memastikan sahaja bahawa si dia baik-baik sahaja. Anda hanya ingin selalu jadi orang pertama yang hadir saat pasangan menghadapi masalah untuk memberikan ketenangan dan ketenteraman. Di saat pasangan kesepian, anda ingin memastikan bahawa dia tidak bersendirian.

Perempuan berdikari tidak perlu lelaki
Kenyataannya
Menjadi superwoman bukan bererti anda tak perlu pasangan dan alergik kepada percintaan. Katakan padanya bahawa anda tetap perlukan dia untuk memberi sokongan, melindungi dan menguatkan perasaan saat tertekan. Selalunya, anda hanya perlukan kata-kata semangat darinya untuk menenangkan perasaan.

Perempuan yang ada radar pengesan di kepalanya
Kenyataannya
Perempuan, sama seperti haiwan mamalia betina, dilengkapi dengan kecekapan pancaindera yang jauh lebih baik daripada lelaki. Menurut kajian, sebagai orang yang melahirkan dan penjaga rumah, mereka ada kemampuan merasakan suasana hati, dan perubahan sikap pada orang lain.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




0 comments:

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise