Sunday, February 21, 2010

Penguatkuasa Biadab

foto Rela (Pasukan Hijau)

JOHOR BAHRU: Dengan menggenggam sebilah pisau, seorang lelaki warga Indonesia berlagak seolah-olah bersedia untuk melawan dan mempertahankan dirinya daripada dicekup pihak berkuasa imigresen.

Berikutan itu kita berjaya menahan 15 warga asing dari India, Indonesia, Vietnam dan Bangladesh yang menjadi pekerja am di pasar berkenaan secara haram,” katanya. Menurut Masri, keadaan menjadi kecoh seketika apabila ada majikan bersikap lepas tangan dengan menafikan mereka menggaji warga asing terbabit walaupun pekerja berkenaan mendakwa menerima upah daripada mereka. Pendatang Asing Berlagak Berani - HMETRO

berdasarkan laporan diatas, aku hanya tersenyum membacanya. kenapa aku tersenyum? sebab andainya aku yang jadi pendatang asing tersebut, mungkin aku akan keluarkan pedang samurai dan akan pancung kepala penguatkuasa tersebut seorang demi seorang.

penguatkuasa tak kiralah dari jabatan rela, majlis bandaraya, imigresen, kementerian dalam negeri atau yang sebagainya kebiasaannya bersikap biadap, sombong dan kurang tatasusila. aku berani berkata sebegini kerana aku sudah beberapa kali berurusan dengan mereka tersebut. aku yang berwarganegara malaysia ini pun dilayan macam celaka, apakan lagi orang pendatang.aku ceritakan serba sedikit pengalaman aku berurusan dengan Rela atau pasukan hijau.

pengalaman berurusan dengan Rela..

suatu masa dahulu, pasukan hijau (gelaran Rela oleh media Indonesia) pernah beberapa kali membuat serbuan keatas pendatang tanpa izin ke tempat pasaraya aku menjalankan perniagaan. aku sememangnya cukup menyampah melihat kehadiran pasukan rela ini. apa tidaknya, kehadiran mereka membuatkan pengunjung takut untuk membeli belah walaupun mereka adalah warganegara malaysia juga. bila pengunjung takut untuk datang, maka dengan sendirinya perniagaan semua peniaga akan terjejas. aku sewa kedai disitu bukan murah, RM6k sebulan. jadi aku cukup benci meleihat wajah mereka jika datang buat operasi. aku pelik, mengapa mereka suka buat operasi di pasaraya tapi bukannya di kilang-kilang atau tapak perumahan yang sememangnya ramai pendatang bekerja disitu. nak tunjuk bagus ke apa? ke nak tunjukkan kepada masyarakat bahawa mereka menjalankan tugas tanpa mereka sedari bahawa apa yang mereka lakukan itu di sifatkan bodoh oleh masyarakat. kenapa bodoh? macam mana tak bodoh, operasi dibuat di kawasan pasaraya yang majoritinya berwarganegara malaysia. patutnya pergi lah ke tempat yang menjadi lubuk pendatang.

yang aku nak cerita, rela ni bila datang buat operasi, mesti dia akan gegar ke kedai orang melayu saja. tak pernah pulak aku tengok mereka gegar kedai bangsa cina. tu yang aku menyampah tengok. selama berkali-kali datang, mereka tak pernah gegar kedai aku. tapi satu hari tu, ada sorang anggota rela tu datang juga ke kedai aku. datang dah la tak diundang, pastu dengan sungguh biadap tanya aku "Orang Indonesia ke, tengok ic?" aku yang awalnya bersangka baik terus menyinga bila ditanya sebegitu. aku jawab "kau tanya siapa? kalau nak tanya aku, aku nak tengok kad kuasa kau". rela tu jadi hot temper dengar kata-kata aku. mungkin selama ni tak pernah ada orang yang berani lawan dia. tu yang dia jadi bengang. dia terus panggil geng-geng rela dia yang lain ke kedai aku pakai walkie talkie. tak lama kemudian ada la dalam 20 orang rela datang ke kedai aku. dorang ingat aku takut la? sorry la beb. salah orang la korang nak gegar.

bila dah semua rela tu berkumpul di kedai aku, mula la dorang buat kacau. mula-mula dia minta ic. aku yang berkopiah putih dengan slumber soal dia balik. "kalau ko nak tengok ic aku, aku pun nak tengok ic ko. suka-suka ko je nak tengok ic aku. aku nak tengok kad kuasa, ko tak nak pulak bagi tengok". berapi dorang tu semua dengar kata-kata aku. sedang asyik aku bertegang urat dengan mereka, ada pula relawati yang menyibuk belek-belek barang di kedai aku. apa lagi, memang kena sound la ngan aku. "hey, ko nak beli ke? kalau tak beli, pergi keluar. kedai aku ni orang nak beli je boleh masuk". haha, padan dgn muka dorang. jangan ingat aku budak kecik lagi masa tu, sesuka hati dia nak permainkan. bengong!!..

tak lama kemudian, ada salah sorang anggota yang menelefon bos dorang. bos dorang cakap suruh tangkap aku. aku apa lagi, terus maki la. aku cakap, "bawa bos ko tu datang sini. suka hati bapak kau nak tangkap aku. kedai aku ni siapa nak jaga bodoh!!".. tak lama pastu bos dia datang. datang dengan muka bengis. baju berpaku-paku. kononya hero besar lah. sampai je ke kedai aku, dia agak terkejut bila tengok aku ala-ala ustaz.

datang-datang je, dia terus tunjuk kad kuasa. pastu dia cakap, "tengok puas-puas". pada mulanya aku bersangka baik. tapi bila bos pun mulut macam celaka, maka aku pun jadi lebih celaka dari mulut dorang. aku pun jawab "tak ada adab ke korang ni semua? datang tak nak bagi salam. kau ada agama tak? macam mana aku nak bagi kerjasama kalau perangai korang macam binatang". bos rela tu jadi malu bila aku sound macamtu. terus dia cakap lembut-lembut kat aku. dia cakap suruh aku bagi kerjasama, jadi tak panjang cerita. aku pun jadi cool la bila dia cakap elok-elok.

tapi bila dah settle. aku sound lagi kat dorang tu semua. "lepas ni aku tak nak tengok muka korang lalu atau singgah ke kedai aku lagi. kalau degil, aku ludah muka korang. faham tak?". senyap je dorang bila aku sound macamtu. tak lama pastu dorang semua belah.

alhamdulillah, sampai sekarang dah tak ada lagi rela buat dajal kat pasaraya aku berniaga ni. tapi kalau datang lagi, memang aku akan kotakan kata-kata aku tu. jadi, jaga-jaga je lah pasukan hijau!!..


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




3 comments:

mat skodengsaid...

uish.. dahsyat gak ko nih ekh.. tapi aku pun naik meluat tengok muka rela nih.. bajet bagus..

roslansaid...

aku tak RELA diperbodohkan..

Anonymoussaid...

Rela ni bagus jd pengawal masa thaipusam je. kui kui kui

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise