Sunday, April 26, 2009

Wabak Selsema Babi

http://www.legaljuice.com/pig%20farm%20pigs%20mud%20dirty%20snout.jpg

Wabak selsema babi kini mula menular. Dari info yang aku baca, virus ni bermula di mexico. Sekarang ni sahaja sudah 68 orang maut di negara itu akibat wabak selsema babi ni. Itu sudah boleh dijadikan kayu ukur betapa bahayanya virus ni.


Virus ini tersebar melalui manusia. Bukannya dari haiwan. Persis seperti selsema burung sebelum ini. Virus ini adalah kombinasi dari virus babi, burung dan manusia. Tapi itu yang dinyatakan di akhbar. Pada pendapat aku, kalau dah namanya virus selsema babi, mestilah babi tu sendiri yang menjadi puncanya. Di Negara barat memang kerap melakukan kacukan binatang termasuklah babi. Manusia pun ada juga yang melakukan aksi-aksi 18sx dengan babi ni. Jadi tidak mustahil lah virus pelik-pelik boleh wujud. Saintis disana pun terlalu ekstrim untuk melakukan ujicuba yang selalunya melampaui batas.


Di Malaysia ni pun banyak juga haiwan bergelar babi ni. Dah banyak kajian yang menyatakan babi adalah salah satu daripada haiwan yang membawa banyak penyakit. Dalam Al-Quran sendiri ada meyatakan bahawa babi ni haram dimakan. Jadi sudah jelas bahawa babi ni membawa mudarat. Namun masih ramai yang memakannya termasuklah orang Islam sendiri. Banyak lagi haiwan yang boleh dimakan, tapi babi juga yang diinginkannya. Bila sudah ditimpa penyakit, orang lain juga yang susah.


Tapi kenapa virus ini menular dan berjangkit melalui manusia? Itu aku pun tak pasti. Tapi apa yang perlu dihairankan. Sekarang ni terlalu ramai manusia yang ada ciri-ciri haiwan termasuklah babi ni. Fizikalnya manusia tapi perangai seperti babi. Kiranya ia seperti babi jadian. Yang itu, tak perlu di ulas panjang. Fikir je lah sendiri.


Di Malaysia ni, perkataan babi tu sendiri sudah melambangkan suatu perkara yang amat terkutuk dan hina. Sebab itu jika ada salah faham atau perang mulut, perkataan BABI selalu digunakan. Sebagai contoh, “Hoi BABI, apsal mulut kau macam celaka ha?” ataupun “memang BABI si folan tu, tergamak dia tikam kawannya sendiri”. Nak contoh lain lagi? Yang tu, korang fikirlah sendiri. Haha..


Akhir kata, kemunculan virus-virus penyakit berbahaya ni juga sebenarnya menandakan dunia ni semakin berada di penghujungnya. Jadi perbanyakkanlah amalan dan sentiasalah berdoa supaya diri sentiasa berada didalam perlindungan Allah s.w.t dan terhindar dari segala macam bencana termasuklah penyakit virus selsema babi ni. Hanya Allah sahaja tempat untuk kita meminta pertolongan dan perlindungan..

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




19 comments:

SuFy said...

kembang2 bulu roma aku tgk muke babi ney..minta dijauhkn dr wabak ne..huhu

n a r d indie winkie said...

camne plak ada kartun babi putih hitam yang pada mulanya aku sangka lembu Moo. tapi babi. cam siot jek. haha..

fajridil adha said...

sufy -->> bulu roma awk mesti pjg kan.. sbbtu leh kembang.. hehe.. ^_* ye,moga dijauhkan dr virus ni..

nard -->> babi kacukan.. hehe

@deyLL@ said...

terkejut "pig" tengok gambar atas tu..cam dekat je ngn muka..kena samak nih!

sayfoolsaid...

best posting nih.. semua elemen ada..

Anonymoussaid...

setuju. skrg ramai yang ada attitude mcm babi. huhu

Anonymoussaid...

setuju. skrg ramai yang ada attitude mcm babi. huhu

{~ayien~} said...

perkatn babi melmbngkan y terkutuk..sgt2 sokong...

sbb xpenah lg dgr org kate..
- sopan macam babi
- cantik mcm babi
- bijak cam babi..

huuhuhu..sugguh xpenah dgr lg!

tp kan...gmbr atas 2..betul la kate @dell@, mmg nk kene samak!!
tuan blog, zoom out la ckit..ni dh terpaksa jauh kan diri dr skrin dh nih..huhu

Dhada said...

Haritu aku nampak patung babi pink cumel . lalalala

sizukasaid...

gmbr babi ni teruk tul..hihi.. tp memang babi siapa yg mkn babi tu..

sharamli said...

gegelili

SRISUFI said...

Salam..

Hurmmm...macam2 musibah akhir zaman...lepas ni apa pula...

fajridil adha said...

adeylla -->> hehe,tkejut PIG ye ^_*

sayfool -->> tq..

anon -->> hehe... no komen :D

ayien -->> zoom out xleh,zoom in leh la..hehe

dhada -->> suka tgk patung babi eh..hehe

sizuka -->> huhu.. sendiri mau ingatla.. :)

sharamli -->> geligeli :p

srisufi -->> tu lah,akhir zaman.. bencana makin banyak..

armouris said...

lagi info tentang swine flu kat sini - FAQ on Swine Flu

Liana Ezzana said...

hmm..aku baru je tahu pasal virus ni hari ni..dekat paper..
and perkara pertama yang terdetik dalam hati aku lps baca psl virus ni ialah:

" uish, nasib baik aku tak makan babi"

;p

**~KiKiLaLa~** said...

makk..geleman aku tengok muke bab1 tu! nway, dapat rase kepuasan muke pembaca berita kat tv since dorg dapat ckp 'babi' kat tv dengan selamba..haha betul.try tgk.

fajridil adha said...

armouris -->> tq :)

liana ezzana -->> tu la psal.. nasib baik awk x mkn babi.. klau x mesti dah kena selsema babi hutan skrgni kan.. hehe.. :p

kikilala -->> rasa bangga je eh dpt ckp BABI. hehe

Anonymoussaid...

wrx kat sini- pandai ko cari gambar babi bro!! mesti babi bangga dapat posting kat blog ko.. haha

fajridil adha said...

wrx -->> babi tu kim salam kat ko.. haha..

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise