Tuesday, February 24, 2009

Perkahwinan aku



Blog terpopular aku ni dah agak lama tak di update. Faktor kerja menghalang aku untuk berkarya di blog ni. Kadangkala ada masa terluang tapi ketika tu idea pula tak ada. Bila idea, masa pula menghambat. Akhirnya, idea-idea tu hilang begitu sahaja.

Sekarang ni aku nak cerita sikit pasal perkahwinan aku. Jika mengikut perancangan atau sasaran aku sebelum ni, aku akan berkahwin bila berusia 23-25. tapi kini sudah 26 tapi masih juga belum berumahtangga. Adoi,apa lah nasib.hehe. Kenapa aku masih tak kahwin-kahwin lagi? Jawapan dia senang saja, Jodoh belum sampai.

Aku sekarang ni tak ada pula nak pening-pening memikirkan pasal jodoh ni. Masa umur aku 22 dahulu, bukan main runsing lagi aku fikir bab kahwin ni. Maklumla,masa tu dah bertunang. Jadi fikiran tu tertumpu pada perkahwinan. Bila pertunangan diputuskan ikatannya, hati ni seperti terkunci untuk menamatkan zaman bujang. Semangat berapi-api nak berumahtangga pun lesap dari ingatan. Bukan aku yang hilangkan rasa itu tapi ianya hilang dengan sendirinya. Mungkin juga rasa itu hilang kerana keremukan hati di tahap maksima di tatkala itu. Argghh,kenangan pahit usah di imbas kembali. Biarkan ia dibawa angin lalu. Sentiasalah positif,maka hasil pun sentiasa positif.

Kini di usia ku yang sudah hampir menuju ke 26, rasa ingin berkahwin tu muncul kembali. Tapi tiada pula calon yang sesuai untuk dijadikan isteri. Walaupun rasa itu muncul kembali, tidaklah pula aku terdesak untuk berumahtangga. Aku masih selesa dengan kehidupan bujang ku sekarang ini. Hari-hari kerja dari awal pagi hingga ke larut malam. Tiada siapa yang menghalang. Aku bebas berbuat apa saja. Tapi sampai bila aku akan terus begini? Kahwin tu kan sunnah nabi. Jadi aku akan usaha sikit lah untuk penuhi sunnah nabi itu.

Bukan tiada gadis-gadis diluar sana yang berminat kepada aku ni, Cuma aku seperti kecewa dengan perempuan-perempuan zaman sekarang ni. Ada yang cantik rupa paras,tapi rendah akhlaknya. Ada yang sedap mata memandang tapi agamanya entah kemana. Ada juga yang seperti sudah lengkap pakej yang diidamkan para lelaki, tapi mahkota keperawanannya pula sudah tiada. Jadi itu membuatkan aku terpaksa memilih sedikit untuk mendapatkan yang terbaik demi kebahagiaan dan keharmonian di masa hadapan.

Sambil aku meneguk segelas kopi yang aku bancuh sendiri, aku tertanya-tanya Apa nak jadi dengan perempuan zaman sekarang ni.?? Bersambung…

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




12 comments:

suezensuzanna said...

setiap orang ader jodoh masing...cepat atau lambat je...;)

fajridil adha said...

tu la. sape la agak2 nys jodoh sy tu kan.hehe ^_^

shax said...

chill..
lelaki kawin awal sgt pun x elok..
org kate laki ni lambat matang..
so awak better explore dulu dunia lua sane..
jodoh ni x payah cr jauh..kadang2 depan mate je..tu org cakap la..
=D
heee..saje nk comment..malam2 x de mende nk wat..thanks for leaving ur comment at my page..=D
p/s pompuan kalo cite sal kawin cepat je nk komen kan??haha =p

shax said...

chill..
lelaki kawin awal sgt pun x elok..
org kate laki ni lambat matang..
so awak better explore dulu dunia lua sane..
jodoh ni x payah cr jauh..kadang2 depan mate je..tu org cakap la..
=D
heee..saje nk comment..malam2 x de mende nk wat..thanks for leaving ur comment at my page..=D
p/s pompuan kalo cite sal kawin cepat je nk komen kan??haha =p

tarzansaid...

that's true.. now it's difficult to get virgin girl.

sheikh teluk intan said...

Salam fajridil adha,

Jodoh memang unik. Kadang-kadang kita nak kawin dengan gadis yang berjaya mencuri hati kita, tapi terkawin pula dengan gadis lain. Itulah sebabnya jodoh itu adalah ketentuan Allah.

Saya berdoa Fajridil akan dapat mengawini gadis yang sedap mata memandang dan baik pegangan agamanya.Amin

nard elainy said...

erm...umur 26 mmg dh sesuai sgt nk kawin..jgn terlalu memilih coz takut gak tersalah pilih..jgn menilai melalui rupa paras sebaliknya pentingkan peribadi dan iman di dada walaupun kecantikan tu pon perlu diambil kira..pempuan yg baik tercipta utk lelaki yg baik..saya percaya awak layak dpt future wife yg baik dan dapat membahagiakan awak coz awak pon punya segala-galanya yg pmpuan lain dok idam-idamkan..

fajridil adha said...

shax,

nak explore tu lebih syok klau ada yg menemani disisi..hehe..

fajridil adha said...

tarzan,

aku setuju.. susah nak dpt ppuan yg ada dara lg skrg ni.hehe

fajridil adha said...

tuan sheikh,

tu la psal.. yg dikejar xdpt2. adei,ape nak wat.hehe. mudah2an dpt la jodoh yg diidamkan.. ^_^

fajridil adha said...

nadia,

tu la psal.umo dah cantik utk kawin ni. tp awk tu lmbt sgt nak abis study. klau xdah lama sy lamar awk. leh gitu? hehe

larahatisaid...

huhu..soalan cepu mas..kite xtau kan jodoh kite smpai bile..cume kite hnye blh berdoa moga jodoh tu akn dtg..moga2 kite dpt ape yg kite impikan..amin..same2 la kite doa..jgn sedey2 tau

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise