Friday, January 28, 2011

Maxis, Hotlink dan Digi Easy Prepaid

foto Maxis, Hotlink dan Digi Easy Prepaid

Maxis, Hotlink dan Digi Easy Prepaid

fajridil.blogspot.com - Pada pagi 26 Januari 2011 lepas aku bersama mama, adik dan isteri aku pergi ke Maxis Center dan Digi Center di Taman Molek, Johor. tujuan aku kesana adalah untuk menukar line Maxis yang dah lama aku pakai ni untuk beralih ke Digi. Digi pula sekarang ini sedang rancak mempromosikan Digi Easy Prepaid yang mana ia menawarkan panggilan dan sms percuma kepada 3 orang (buddyz).

Aku pula sememangnya kerap menelefon 3 orang sahaja iaitu abang, mama dan isteri aku. nombor-nombor lain tu jarang aku call sebab tiada keperluan. lagipun aku bukannya jenis suka bergayut tak tentu pasal. Biasanya call bila perlu sahaja.

foto Maxis, Hotlink dan Digi Easy Prepaid

Berbalik pada cerita asal tadi, sampai saja kami ke Taman Molek, aku suruh isteri aku tanya dulu kat orang Digi macam mana nak tukar dari Maxis ke Digi Easy Prepaid. Jap lagi bila dah tanya, orang Digi cakap tak boleh pulak tukar dari Maxis ke Digi Easy Prepaid. Kalau dari Maxis ke Digi Prepaid boleh lah. Kalau nak Digi Easy Prepaid juga, terpaksa beli nombor baru. Jadi aku ambil keputusan pantas dengan bertahan dengan Maxis tapi beralih dari Postpaid ke Prepaid Hotlink.

Sejak dulu lagi aku memang pakai Hotlink tapi sejak beberapa tahun lalu aku beralih ke Maxis Postpaid sebab dijanjikan dengan tawaran hebat seperti panggilan percuma, murah dan sebagainya. Ternyata janji-janji itu hanya untuk beberapa bulan saja. Lama kelamaan charge yang dikenakan adalah tidak munasabah. Bayangkan dalam sebulan sahaja aku dikenakan charge sebanyak RM200 lebih. Padahal dalam senarai panggilan yang aku buat hampir semua hanya tertera nombor mama aku. Nombor yang sepatutnya aku tidak dikenakan charge. Tapi dengan haram jadahnya Maxis telah mengenakan aku bayaran yang tinggi. Sebulan dua tu ok lagi lah. tapi kalau dah berbulan-bulan macamtu, mana tahan beb!!. Jadi aku kenalah tukar ke prepaid semula.

foto Maxis, Hotlink dan Digi Easy Prepaid

Yang mangkuk hayunnya, bila aku sampai di Maxis Centre Taman Molek pada jam 9.00 pagi, mereka belum beroperasi. Terpaksa pula aku tunggu disitu dalam 10 minit barulah mereka benarkan pelanggan mereka masuk. Aku masuk sebagai orang pertama. Customer Service tanya aku ada urusan apa. Jadi aku cakap lah nak tukar dari Postpaid ke Prepaid. Jap lagi orang tu cakap, "Ok, Tapi Encik Kena Bayar RM25 Ya". Perhh, berderau darah aku dengar. Jadi aku terus cakap kat orang tu, "Apa jadah pulak nak kena bayar pula ni. Kan masa aku tukar ke Postpaid dulu, korang cakap boleh tukar semula ke Prepaid secara percuma selepas 6 bulan. Tapi kenapa sekarang kena bayar pulak. Kalau seringgit dua tu tak kisahlah. Ni sampai RM25. Memang sial la Maxis ni".

Orang yang aku sound tu senyap membisu je. Lepas aku marah tu, nombor giliran aku dipanggil. Sebagai orang pertama, aku cuba kawal kemarahan aku dengan bersangka baik ketika berurusan dengan pegawai bertugas. Perempuan india tu tanya, "Selamat Pagi Encik, Boleh Saya Bantu?". Aku jawab, "Pagi, Saya Nak Tukar Ke Prepaid". Dia jawab, "Ok, Encik Kena Bayar RM25 Untuk 1 Nombor Yang Hendak Ditukar". Disebabkan aku ada Subline, jadi aku kena bayar RM50 lah jawabnya. Kemarahan aku datang secara tiba-tiba. Aku cakap dengan nada agak tinggi, "Apa Pasal Kena Bayar Pulak Ni? Kan Dulu Cakap Free Je. Sekarang Kenapa Lain Pulak? Pelesit Betullah, Penipu Punya Maxis. Masa Nak Tukar Ke Postpaid, Bukan Main Manis Lagi Janji Macam-Macam, Bila Nak Tukar Ke Prepaid, Jadi Lain Pulak". Perempuan india tu senyap je lah kena bambu dengan aku.

foto Maxis, Hotlink dan Digi Easy Prepaid

Lepas tu aku bagi IC, Sign dan bayar sebagai tanda persetujuan. Aku tanya, lepas bayar ni berapa lama kena tunggu agar aku boleh pakai Hotlink aku tu. Perempuan india tu cakap dalam 24 jam. Jadi aku cakap ok je lah. Pastu mama aku pulak tanya perempuan india tu, nak bayar habis bil Maxis tu. Bukan banyak pun, RM94.50 je. Perempuan india tadi boleh pulak cakap TAK BOLEH BAYAR dulu. kena tunggu sampai 28hb baru boleh bayar. Kemudian aku terus duduk di luar saja sebab nak tenangkan kemarahan. Jadi isteri dan mama aku je yang tunggu perempuan india tu settlekan. 10 minit kemudian dah siap.

Selepas beredar dari Maxis Center, kami ke Digi Centre pula sebab aku nak beli juga nombor Digi Easy Prepaid tu. Jadi aku suruh isteri dan adik aku pergi beli dua nombor untuk aku pakai bersama isteri. Maklumlah, handphone aku boleh pakai dua sim card. Lagipun Digi Easy Prepiad ni Call dan Sms FREE. Siapa tak suka kan :) . Harga Digi Easy Prepaid bila beli di Digi Centre berharga RM16.80 saja. Tersedia credit sebanyak RM8.00 didalamnya. Bila aku tanya di kedai biasa, harga Digi Easy Prepaid ni puratanya dijual RM30 keatas. Jadi baik beli di Digi Centre je. Jimat dan puas hati.

Bila dah sampai kedai aku, terus je aku set nombor buddyz untuk membolehkan aku call dan sms free. caranya, dail *128*3*1# dan call. kemudian tetapkanlah 3 nombor buddyz yang disukai.

Sampai hari ni, credit aku masih belum terusik sedikit pun. Masih tertera dengan jelas baki RM8.00 walaupun aku dah call dan sms banyak kali. Best Giler!!

Berbalik pada cerita tukar dari Maxis Postpaid ke Prepaid Hotlink tadi, dah 30 jam aku tunggu punya tunggu, tapi masih tak boleh guna lagi Prepaid Hotlink aku tu. Hati aku ni dah terbakar lagi dibuatnya. Nak tak nak terpaksa juga aku pakai lagi simkad Maxis Postpaid aku tu sebab masih boleh guna lagi. bila dah petang dalam jam 4.30, aku dapat panggilan dari Maxis Center Taman Molek. Orang yang bercakap tu aku amat yakin perempuan india yang aku bambu tu. dia cakap Prepaid Hotlink aku tu masih tak boleh digunakan selagi aku tak bayar baki bil sebanyak RM94.50 tu. Aku bila dengar macamtu memang terus berasap kepala otak aku. Kat situ juga aku sembur perempuan tu. aku cakap "apa benda awak ni. semalam saya nak bayar awak cakap tak boleh bayar dulu. sekarang awak cakap kena bayar dulu. belit lah awak ni cakap. sebab awak saya tak boleh call tau tak. Menyusahkan orang betul!!".

Jadi padi tadi aku pergi lagi ke Maxis Centre Taman Molek untuk buat pembayaran tersebut. Sekali lagi aku dapat nombor 1 dan terus ke kaunter. Pegawai yang bertugas perempuan india tu lagi. Aku terasa macam nak sembur lagi. Tapi tak sempat sebab mama aku pula menunjukkan kemarahannya. Habis dimarahi semua pegawai disitu. Semua pegawai termasuk pelanggan lain senyap bila mama aku marah. Perempuan india tu lagilah kena tiaww cukup-cukup dengan mama aku. Dalam hati aku cakap, "Padan muka korang". Itulah akibatnya bila janji macam keling.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




12 comments:

Muhammad Fahmi said...

boleh kut switch ke DiGi Prepaid secara online. last time aku nak switch dari Celcom Postpaid ke Celcom Prepaid tak boleh. so, aku switch ke DiGi Prepaid, lepas tu baru aku tukar balik ke Celcom Prepaid.

http://www.digi.com.my/switch/

kat laman web ni ada tulis:

New DiGi® Easy Prepaid
Effective 30 Sep 2010, switch to new DiGi® Easy Prepaid or DiGi Prepaid™ (Hit RM1), and you get to enjoy the following benefits!

Unknown said...

servis maxis memang teruk gileeee....

Anonymoussaid...

aku selalu gak pegi maxis centre klcc. dia orng macam mls layan. pehal tah.. ingat kita ni lekeh, takde duit kot..

Anonymoussaid...

Dude,you sound like Digi paid you to promote their product,LOSER,get a life and start blogging like how real bloggers does,you tell the true story and no biased comment. Look at the way you wrote, it sounds like an advertisement la wei
Oh yeah,and you're racist too and you let your mama talk on your behalf? Choittt!

BbS.H said...
This comment has been removed by the author.
Anonymoussaid...

Janji mcm keling? Melayu haprak pengemis kote ini lar yang tak mampu nak bayar RM25 pun. Lain kali lacurkan la isreti kamu! bangsa pemalas!!!

Anonymoussaid...

Pukimak anak pantat haram, aku jumpa ko, terus ku konket lu ngan mak, serta isteri mu skali!!!

Biar rasa Pemantat keling ni wukakakakaka!!!!

Anonymoussaid...

uih yang seekor ni komen semacam nie, dia ni keling ker... kan dah pecah tembelang... ke pompuan keling yang kat maxis tue... huhu...

hana said...

mmg betul... nasih baik ada center maxis terus tukar prepaid dan kini tukar tune talk lagi berbaloi... mahal sikit tak per...jnji dapat pulangan yg berganda.. point, insuran dan sebagainya...dapat bisnes lagi rasa menyesal kerana terlamabat.... 5 tahun guna tak dapat apa...fikrkan
KINI
www.TalkTalkBIZ.com/qaseh_hana

MMG berbaloi

Anonymoussaid...

celcom postpaid boleh tukar jadi prepaid ke..? macam mane cara die?? need helpplzz

ado363 said...

Ha..ha..keling marah....keling kalau cakap besar je bila 1 by 1 telur dia bagi mak dia makan

ado363 said...

Ha..ha..keling gangster tapi 1 by 1 habis semua rahsia dia citer

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise