Saturday, March 5, 2011

Tendangan Kung Fu Cantona

foto Tendangan Kungfu Cantona


Tendangan Kung Fu Cantona

fajridil.blogspot.com - Lagenda Manchester United, Eric Cantona, mengatakan bahawa tindakannya menendang penyokong Crystal Palace, dalam perlawanan di tempat lawan pada Januari 1995 lalu, adalah momen terbaik dalam kariernya.

Insiden "tendangan kung fu" itu bermula apabila Cantona menerima kad merah selepas melanggar bek Crystal Palace Richard Shaw. Ketika sedang berjalan ke bilik persalinan, beiau tiba-tiba berlari dan melompat pembatas dengan kaki mengarah dan mengenai penyokong tuan rumah, Matthew Simmons.

Video Tendangan Kung Fu Cantona


Ketika ramai orang menilai peristiwa itu adalah titik hitam dalam kariernya dan dunia bola sepak, Cantona pula menilai peristiwa secara berbeza.


"Ketika saya melakukan tendangan kung fu kepada penyokong lawan, itu adaah kerana orang seperti dia seharusnya tidak berada dalam permainan ini (bola sepak)," ujar Cantona.

foto Tendangan Kung Fu Cantona

"Saya fikir, untuk sesetengah orang, (menendang orang dengan cara seperti itu) adalah mimpi. Jadi saya melakukan itu (untuk orang yang bermimpi itu). Dengan begitu mereka merasa bahagia. Ini seperti kebebasan untuk mereka,"

"Jadi, saya mengatakan itu kerana mungkin (mereka yang bermimpi itu) merasakannya. Kerana mereka merasakan sesuatu yang istimewa secara fizik. Itu adalah perasaan yang luar biasa, tetapi berbeza," jelasnya.


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




0 comments:

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise