Thursday, November 4, 2010

Seimbang Dunia dan Akhirat

foto Seimbang Dunia dan Akhirat


Seimbang Dunia dan Akhirat

fajridil.blogspot.com - Dunia semakin menggoda jiwa saja, hari demi hari minggu demi minggu bulan demi bulan dan tahun demi tahun. Dunia terus berhias dan berhias mempercantik diri, bagi manusia manusia pengejar nafsu dunia tentu akan terus mengejar dan mengejar tanpa mereka sedar bahawa indahnya dunia hanya sementara sahaja. Seakan dunia adalah segala galanya, hidup harus dengan wang, harus kaya, harus dihormati harus memiliki pangkat dan harus harus yang lain. Ingat!..hidup hanya sementara paling lama pun 63 tahun lamanya, kalaupun lebih anggap saja bonus yang diberikan Allah Swt tapi bukan bermakna lebihnya itu tanpa dihisab. bertuah kepada yang dipanjangkan umur banyak amal ibadahnya tapi celakalah bagi yang dipanjangkan umur lebih banyak maksiatnya.

Kerana dunia kita jadi lupa akan hakikat hidup di dunia yang hanya sementara, kemegahan dan kemegahan yang selalu ada dalam hidup kita, semua yang ada yang kita merasa memiliki sesungguhnya hanyalah pinjaman belaka yang bila-bila masa boleh diambil yang punya iaitu Allah Swt, rumah megah, kenderaan mewah, pangkat bahkan Isteri dan anak-anak yang kita sayangi juga adalah pinjaman yang dari semua itu akan diperkirakan di akhirat kelak.

Boleh banyak harta tapi jangan lupakan Allah Swt yang memberi kekayaan, semua kenikmatan atau kemegahan yang dipinajamkan kepada kita akan diperhitungkan. Allah berfirman dalam QS At Takatsur [102] ayat 1-8,

1. Bermegah-megahan telah melalaikan kamu[1598],
2. sampai kamu masuk ke dalam kubur.
3. janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu),
4. dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui.
5. janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin,
6. nescaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim,
7. dan Sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan ‘ainul yaqin[1599].
8. kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).

[1598] Maksudnya: Bermegah-megahan dalam perkara banyak harta, anak, pengikut, kemuliaan, dan seumpamanya telah melalaikan kamu dari ketaatan.
[1599] ‘ainul yaqin ertinya melihat dengan mata kepala sendiri sehingga menimbulkan keyakinan yang kuat.

Bukan tidak boleh berharta dan memiliki pangkat bahkan kehormatan darjat yang tinggi di hadapan manusia, boleh asalkan dengan cara cara yang Allah Swt redha. Dapatkan dunia untuk dikembalikan maksudnya ketika kita memiliki harta ”yang kita anggap harta kita” jangan lupa itu adalah penjaman sekaligus ujian dari Allah Swt yang harus dikembalikan lagi kepada Allah Swt dengan jalan beramal dan berjuang dengan harta tadi hanya untuk Allah swt.

Dunia dan akhirat harus saling beriringan seimbang, dunia didapat akhiratpun didapat seperti hadith nabi yang berbunyi :
Bekerjalah demi duniamu seakan-akan kehidupanmu akan berlangsung selama-lamanya. Namun ingatlah untuk beramal sebanyak-banyaknya untuk ahkiratmu, seakan-akan kehidupanmu akan berakhir esok (Al Hadits).

Hadith diatas boleh diertikan dengan dua kata. Sungguh-sungguh yang ertinya dalam mengejar dunia kita harus sungguh sungguh dan begitupun dalam meraih untuk akhirat hendaknya kita pun bersungguh-sungguh. Seimbang dunia akhirat bukankah itu lebih baik.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




0 comments:

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise