Friday, July 30, 2010

Punca Gastrik & Ulcer - Tanda-Tanda dan Rawatan

foto Punca Gastrik & Ulcer dan Rawatan Alternatif

Punca Gastrik & Ulcer - Tanda-Tanda dan Rawatan

fajridil.blogspot.com - Semakin hari semakin ramai orang yang menghidap penyakit gastrik.

Kali ini saya akan cuba mengupas penyakit gastrik / gastritis menurut pandangan doktor serta pandangan arwah guru saya serta bagaimana kaedah merawat penyakit grastrik secara tanpa memakan ubat yang diberikan doktor.

Berikut adalah antara penjelasan Dr Aminuddin Ahmad::

TEKANAN (stress), rangsangan atau tindak balas bahan kimia daripada ubat, makanan dan jangkitan bakteria boleh menyebabkan pembengkakan di kawasan permukaan perut. Pembengkakan yang timbul akibat daripada tindak balas setempat ini menyebabkan seseorang itu mendapat gastritis atau lebih dikenali sebagai gastrik.

Perut adalah kawasan yang mengeluarkan rembesan asid yang kuat dan pepsin yang berfungsi untuk menghancur / menghazam bahan-bahan makanan. "Kadangkala asid dan pepsin ini yang sepatutnya bertindak / menghazam ke atas makanan seperti daging sebaliknya merosakkan permukaan perut dengan cara menghazamkan/mencerna permuakaan perut yang juga adalah daging. Apabila permukaan perut terhakis asid akan menembusi lapisan pertahanan perut dan mengakibatkan hakisan/kecederaan itu membesar dan akhirnya menjadi ulser," katanya.

Bagaimanapun, katanya pembengkakan permukaan perut boleh disebabkan oleh bahan kimia yang diambil dalam makanan dan kimia yang terjadi dalam tubuh manusia sendiri seperti asid regurgitasi atau hempedu .

Ubat steroid dan bukan steroid, sesetengah antibiotik dan ubat-ubat tradisional Melayu dan Cina juga boleh menyebabkan gastritis (pembengkakan perut) serta berkemungkinan terjadi gastrik.

Menurut dr Aminuddin lagi:

PUNCA GASTRIK

* Merokok
* Meminum minuman beralkohol
* Jangkitan bakteria helicobacter pylori
* Kegagalan organ tubuh seperti kegagalan buah pinggang, pernafasan, jangkitan septisemia dan pesakit tenat yang boleh mengakibatkan stress ulser.
* Tabiat pemakanan yang tidak mengikut waktu.
* Gaya hidup yang tertekan (stress)
* Bahan-bahan kimia seperti ubat Non-Steroid Anti Inflammatory Drug (NSAIDs).

Setakat ini tiada bukti jelas yang mengaitkan beberapa jenis makanan sebagai penyebab terjadinya gastrik.

Namun, sesetengah makanan yang masam seperti cuka, dan beberapa jenis buah-buahan seperti nangka serta makanan pedas mungkin memburukkan lagi keadaan atau gejala gastrik yang dihidapi.

Tambah beliau lagi:

TANDA-TANDA GASTRIK

Antara tanda-tanda yang dihidapi oleh seseorang yang menghidapi gastrik ialah:

* Terdapat pesakit yang mengalami gastritis atau hakisan perut tanpa gejala klinikal
* Sesetengah pesakit merasakan gejal-gejala kesakitan semasa lapar dan mereka terpaksa mengambil makanan yang lebih kerap untuk mengurangkan rasa sakit tersebut
* Pendarahan gastrousus boleh berlaku pada pesakit yang menderita masalah yang lama, malah 25 hingga 30 peratus penyebabnya ialah kerana hakisan (gastritis erosif).

Dari bahan-bahan penulisan ini bolehlah saya rumuskan penyakit gastrik atau juga dikenali sebagai gastritis sebagai:

Penyakit Gastrik / Gastritis ringan

Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.


Penyakit Gastrik / Gastritis berat

Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.

Penyakit Ulser gastrik (peptic ulcer)

Merujuk kepada ulser perut. (Ulser memberi maksud sejenis luka terbuka). Darah boleh dikesan dalam muntah atau najis. Ulser gastrik adalah abang kepada Penyakit gastrik berat.


Berikut adalah pandangan berkaitan penyakit gastrik yang diturunkan oleh arwah guru saya:

Punca Penyakit Gastrik:

Punca penyakit gastrik adalah amalan tabiat makan (minum pagi, makan tengahari dan makan malam) yang tidak mengikut waktu yang tetap. Sebagai contoh kadang-kadang makan tengahari pukul 11.00, kadang-kadang pukul 12.00, kadang-kadang pukul 1.00, kadang-kadang pukul 2.00 dan kadang-kadang bila tersangat sibuk sampai pukul 4.00 petang belum makan tengah hari. Apabila amalan ini diteruskan untuk tempuh kira-kira 5 tahun, insyaAllah Allah akan memberikan penyakit gastrik. Setelah penyakit gastrik dikesan, namun tabiat ini masih diteruskan, insyaAllah dalam tempuh 2 tahun lagi, orang ini akan mendapat penyakit yang lebih serius lagi iaitu peptic ulcer atau ulser perut.

Tempuh matang untuk penyakit gastrik ini akan dipercepatkan lagi sekiranya seseorang itu merokok, suka makan nenas, makan mee segera, jeruk kering dan basah, junk food, minum minuman bergas, makan makanan berangin seperti pisang nangka, ubi dan cempedak / nangka; makan makanan terlalu pedas, makan hingga tersangat kenyang, makan ubat doktor atau tradisional tertentu dan makan makanan yang bercuka.


Tanda-tanda penyakit gastrik:

1. Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi.
2. Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan sebu perut dan hilang selera untuk makan. Kadang-kadang simptom ini dialami tanpa sakit kepala.
3. Demam yang saya panggil demam gastrik apabila selalu miss makan pagi, tengahari atau malam.
4. Muntah kadang-kadang berwarna kuning dan kadang-kadang ada darah dalam muntah atau darah beku bergumpal.
5. Sakit perut yang kadang kala teramat sakit.
6. Keluar angin dari mulut macam sendawa terutama apabila bahagian tertentu badan digosok atau diurut.


Rawatan penyakit gastrik:

1. Pastikan mulai sekarang, waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 tgh plus minus 15 minit.
2. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera.
3. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
4. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, piza dll
5. Elakkan makan terlalu kenyang
6. Elakkan cuka, makanan yang pedas
7. Elakkan atau kurangkan daging dan ayam.
8. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
9. Elakkan sama sekali dari mengambil sebarang ubat dari doktor dan klinik bagi rawatan gastrik seperti milk of magnesia dsb kerana ia akan merumitkan lagi gastrik.
10. Minum susu segar atau susu tepung full cream (bukan HL atau low fat atau annelene) pada awal pagi (6.30 pagi), 10.00 pagi, 4.00 ptg dan 9.30 malam setiap hari sehingga benar-benar sembuh.
11. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak pucuk jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.

Mengenang semula penyakit gastrik ini, saya terkenang sejarah permulaan saya berjumpa dengan arwah guru saya kira-kira pada tahun 1985. Pada waktu ini ayah saya yang sudah berusia lewat 50an sedang sakit teruk iaitu ulser perut. Ulser lebih teruk berbanding gastrik. Ayah saya tinggal di Labis, Johor sedangkan saya pula tinggal di Kuala Lumpur. Hendak menjenguk selalu jauh. Alhamdulillah seorang kakak ipar bekerja sebagai staf nurse di Kluang. Beliaulah yang banyak menguruskan ayah saya ini masuk keluar hospital di Segamat (kira-kira 20 batu dari Labis).

Masalah Ulser perut ayah saya tidak selesai walaupun sudah banyak kali berjumpa doktor dan banyak kali keluar masuk wad di hospital, macam orang muda kata, pi mai pi mai dok tang tu juga. Kakak ipar saya pula selalu memberikan nasihat yang berkaitan.

Dengan izin Allah SWT, pada tahun 1985, saya membawa ayah saya untuk berubat dengan arwah guru saya di Cheras Kuala Lumpur. Itulah pertemuan pertama secara resmi antara saya dengan arwah guru saya.

Selepas banyak bersoal jawab antara arwah guru dan ayah saya, akhirnya arwah menjelaskan nama penyakit tersebut (ulser), punca penyakit dan bagaimana merawatnya. Saya terpaksa mengulang ke rumah arwah tersebut untuk mengambil (membayar) ubatnya beberapa hari kemudian.

Selepas mengamalkan pantang larang dan memakan ubat selama dua bulan sahaja, alhamdulillah penyakit ulser perut ayah saya pulih sehinggalah sekarang.

Selepas hampir sepuluh tahun kemudian, saya pula mengalami penyakit gastrik kerana tidak menjaga waktu makan disebabkan kesibukan kerja yang terlalu teruk, pukul 8.00 pagi hingga lewat malam 5 hari seminggu. Ilmu ini jugalah yang digunakan untuk saya merawat penyakit gastrik yang saya alami. Alhamdulillah sudah sembuh mudah-mudah tidak lagi berulang.

Punca Gastrik & Ulcer Perut - Tanda-Tanda dan Rawatan Alternatif

sumber : emjayjb

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




16 comments:

Anonymoussaid...

tq :) info yg begune ! sy pon kene gastrik jugakk , harap2 bole amalkan ape yang dikongsi nie :) :)

Iza Zahra said...

Klu sy mnum susu kambing hi-goat ok ke..?

Iza Zahra said...

Klu sy mnum susu kambing hi-goat ok ke..?

mus'ad said...

Askum,bleh tak saya minta email saudara..supaya seng utk aju kan soalan..ini email saya mysyifa.mj@gmail.com

Firdaus Wahid said...

Punca lewat mkn je smpai skrg dh 5 hari lpas mkn je mesti muak mcm nk muntah perut kembung selalu sendawa.ada gak rasa mcm nk mmbuang lpas mkn tu tp tkde pape kuar pon.kdg2 tkde slera makn.nape ye

hani zaha said...

Askum...
good info...mohon share ya..
thanx...

Nurul Hidayah said...

Saya tgh gastrik skarg. Mual muntah muntah xlalu nk mkn. Ya Allah saja yg tahu peritnya. Bulan puasa plak tu. Terpaksa saya tinggal puasa..

cu tet said...

Blhtak kongsi rawatan yg arwah guru tu sehingga ayah sembuh

cu tet said...

Blhtak kongsi rawatan yg arwah guru tu sehingga ayah sembuh

Ridwan Abas said...

Kongsi dulu rawatan arwah guru tu...boleh ka...sbb saya mengalami gastrik ni dah lama...mcm2 rawatan dah buat namun ada izin dari Allah utk sembuh...

Ridwan Abas said...

BeLum ada izin Allah....

Hamba Allah said...

trima kasih . info yg sgt berguna . sy skrg mngalami ulser perut . sgt mnyiksa kn . walaupun bru d prngkat awal . ia nya menggu prstasi kerja sy . sy harap kaedah rwatan nie dpt mmbntu . In Shaa Allah :)

ierfan said...

salam sdara,,alhamdulillah,,krna share info trsrbut,sy prnah rase skt kwsan prut,,tp skit biase,,lpas asar sy rase mcm sukar nk nfs,,dn ddpati sy ade gstrik,,sy pn xthu prbezaan antra gstrik dgn ulser,,mnta sdara ringkskn,,terima ksih,

ierfan said...

slalu sendawa,,dan rase ada lendir dkt tekak,,iaitu air liur,,kdg2 ble buang ia pekat,,tp sy amlkn ubt dktor,,ulaskn,,trima ksih,atas info,

Lan Matklate said...

y 2014 04:04
السلام عليكم...
Saudara saudari yg dirahmati Allah sekalian...sya tumpang rsa simpati dengan msalah yg dihadapi tuan puan yg menghidapi penyakit gastrik krn sya telah mengalami penyakit tersebut dua tahun lps...penyakit gastrik jika tidak dirawat akn menyebabkan komplikasi yg lain spt ulser dan kanser usus...pelbagai penawar yg dicari tp xberkesan dan hya bertahan sekejap...sehigga saya diperkenalkan satu produk yg sgt mujarab olh seorg doktor homopati dan produk ni berasaskn pemakanan sunnah spt madu, myk zaitun,habbatu sauda n sps menggunakannya 3 bln lps gatrik yg saya alami dua thn lps hilang dgn izin Allah swt Alhamdulilah...sesiapa yg ingin berkongsi ttg produk dan ingin mencuba blh whatapp kpd saya ckg lan 0148111556,,,

Lan Matklate said...

NYAWA DITENTUKAN OLEH ALLAH SWT TETAPI KESIHATAN DITENTUKAN OLEH DIRI SENDIRI

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise